BranŇľa turystyczna powoli zaczyna odbijańá sińô od dna, w kt√≥rym znalazŇāa sińô wraz¬† z nastaniem kryzysu gospodarczego w kraju. Okazuje sińô, Ňľe Polacy coraz czńôŇõciej wyjeŇľdŇľajńÖ na wczasy za granicńô, a wińôc zaŇāoŇľenie agencji turystycznej moŇľe dziŇõ okazańá sińô perspektywicznym biznesem, zwŇāaszcza, Ňľe wiele podobnych podmiot√≥w w cińÖgu ostatnich 5 lat musiaŇāo zakoŇĄczyńá swojńÖ dziaŇāalnoŇõńá. Obecnie wyjazdy wakacyjne sńÖ coraz bardziej popularne, stńÖd teŇľ pojawia sińô zapotrzebowanie na oferty poŇõrednik√≥w turystycznych. Jak zaŇāoŇľyńá wŇāasnńÖ agencjńô turystycznńÖ?
FormalnoŇõci
Aby otworzyńá agencjńô turystycznńÖ naleŇľy posiadańá odpowiednie zezwolenie na takńÖ dziaŇāalnoŇõńá wydanńÖ przez UrzńÖd MarszaŇākowski. Otrzymanie takiego dokumentu wymaga przedstawienia wykupionej odpowiedniej polisy ubezpieczeniowej lub gwarancji bankowej. W przypadku agencji turystycznej nie ma takich formalnych wymagaŇĄ jak na przykŇāad w odniesieniu do touroperator√≥w, kt√≥rzy fizycznie organizujńÖ wyjazdy turystyczne ‚Äď w kraju i poza jego granicami. W przypadku biur podr√≥Ňľy istniejńÖ bardzo wysokie wymogi w zakresie sumy ubezpieczeniowej. Dla agencji turystycznych takich wymog√≥w nie ma.
Otwarcie dziaŇāalnoŇõci w formie poŇõrednictwa turystycznego bńôdzie teŇľ wymagaŇāo rejestracji firmy w Centralnej Ewidencji i Informacji o DziaŇāalnoŇõci Gospodarczej. Wystarczy przy tym zŇāoŇľyńá przez Internet formularz CEIDG-1.
KolejnńÖ formalnoŇõcińÖ bńôdzie zawińÖzanie wsp√≥Ňāpracy z biurami podr√≥Ňľy. MoŇľna tego dokonańá wysyŇāajńÖc listy polecajńÖce o wsp√≥Ňāpracy do kaŇľdego biura, lub kontaktujńÖc sińô z nim telefonicznie czy mailowo. MoŇľna teŇľ wykupińá dla swojej agencji turystycznej dostńôp do systemu rezerwacyjnego, np. MerlinX. Koszt abonamentu miesińôcznego w takim przypadku wyniesie 200 zŇā netto.
Rozpoczńôcie dziaŇāalnoŇõci
Agencja turystyczna powinna byńá zlokalizowana w atrakcyjnym, dla potencjalnych klient√≥w, miejscu, np. w centrum miasta, przy centrum handlowym lub hipermarkecie, gdzie przepŇāyw klient√≥w jest bardzo duŇľy. Wsparciem dla dziaŇāalnoŇõci agencji turystycznej bńôdzie portal internetowy, umoŇľliwiajńÖcy rezerwacjńô wycieczek przez Internet. Koszt uruchomienia takiego serwisu w oparciu o system rezerwacji wycieczek nie powinien kosztowańá duŇľo ‚Äď 3-4 tys. zŇā wystarczy na prosty portal tego typu.
Wynajńôcie lokalu na agencjńô turystycznńÖ moŇľe pocińÖgańá za sobńÖ koszt rzńôdu 2-3 tys. zŇā miesińôcznie (w dobrej lokalizacji). W galeriach handlowych koszty te bńôdńÖ jeszcze wyŇľsze. Dochodzi do tego koszt przystosowania lokalu do potrzeb agencji, remont, wyposaŇľenie w biurka, krzesŇāa, fotele, regaŇāy i sprzńôt komputerowy i telefoniczny. Trudno oszacowańá takie koszty w spos√≥b jednoznaczny, ale na pewno pochŇāonńÖ okoŇāo 5 tys. zŇā.
JeŇõli moŇľemy sami prowadzińá agencjńô turystycznńÖ, koszty zatrudnienia pracownik√≥w nie bńôdńÖ ponoszone, a za wŇāasny ZUS w pierwszych 2 latach dziaŇāalnoŇõci bńôdziemy ponosińá niewielki koszt – obecnie preferencyjna kwota przez pierwsze 2 lata wynosi niewiele ponad 400 zŇā miesińôcznie (po tym okresie bńôdzie to juŇľ koszt powyŇľej 1000 zŇā miesińôcznie).
Zarobki
Zyski w turystyce sńÖ zr√≥Ňľnicowane sezonowo. Przed wakacjami i w czasie letnich wakacji sńÖ najwyŇľsze. Agencje turystyczne utrzymujńÖ sińô z prowizji od sprzedanych wyjazd√≥w a zyski wynoszńÖ od 10 do 12% kosztu wycieczki zorganizowanej.
PomysŇā na biznes Strona z pomysŇāami na wŇāasny biznes