WŇāasny biznes pozwala na uniezaleŇľnienie sińô od koniunktury panujńÖcej na polskim rynku pracy, ale jednoczeŇõnie wińÖŇľe sińô z koniecznoŇõcińÖ poniesienia odpowiedzialnoŇõci za podejmowane decyzje w ramach prowadzonej dziaŇāalnoŇõci gospodarczej. JednńÖ z branŇľ, w kt√≥rej stosunkowo Ňāatwo rozpoczńÖńá dziaŇāalnoŇõńá, jest branŇľa gastronomiczna.
Prowadzenie restauracji wymaga wiedzy i doŇõwiadczenia, a takŇľe zatrudnienia doskonaŇāych kucharzy, ale juŇľ z zaŇāoŇľeniem kawiarni jest o wiele mniej problem√≥w. Jak otworzyńá wŇāasnńÖ kawiarnińô, jakich nakŇāad√≥w wymaga taka inwestycja i jakie formalnoŇõci konieczne sńÖ do dopeŇānienia w takim przypadku?
Jak trafińá w gusta kapryŇõnych klient√≥w?
Stworzenie dobrze prosperujńÖcej kawiarni, bńôdńÖcej modnym lokalem w mieŇõcie, to sztuka. Trzeba trafińá w gusta wymagajńÖcych klient√≥w, kt√≥rzy niestety wykazujńÖ sińô maŇāńÖ lojalnoŇõcińÖ w stosunku do marki. Nie jest powiedziane, Ňľe kawiarnia zlokalizowana poza ŇõcisŇāym centrum miasta nie bńôdzie miaŇāa szansy na sukces. Wystarczy oryginalny pomysŇā na ofertńô kawiarni, aby przycińÖgnńÖńá do niej klient√≥w.
MoŇľna otworzyńá kawiarnińô dla pracownik√≥w zdalnych, z dostńôpem do sieci internet dzińôki WiFi, albo teŇľ kawiarnińô muzycznńÖ z wystńôpami na Ňľywo. WaŇľne jest, aby zapewnińá klientom szerokńÖ gamńô kaw i herbat oraz napoj√≥w kawowych. Wszystko musi byńá ŇõwieŇľe i dobrej jakoŇõci. JeŇõli kawiarnia poda ciastko czy owoce, kt√≥rych jakoŇõńá odbiega od wczeŇõniej przyjńôtych standard√≥w, bńôdzie mogŇāa wkr√≥tce poŇľegnańá sińô z dziaŇāalnoŇõcińÖ. DuŇľńÖ popularnoŇõcińÖ wŇõr√≥d mŇāodych ludzi w duŇľych aglomeracjach miejskich, m.in. w Warszawie, cieszńÖ sińô tzw. klubokawiarnie. MoŇľna w nich nie tylko wypińá kawńô, porozmawiańá z przyjaci√≥Ňāmi, czy popracowańá, ale teŇľ usŇāyszeńá muzykńô na Ňľywo, zobaczyńá ciekawe wystawy czy wzińÖńá udziaŇā w wydarzeniach teatralnych i debatach polityczno-spoŇāecznych.
Ciekawym pomysŇāem moŇľe byńá kawiarnia dla mŇāodych rodzic√≥w, w kt√≥rej nie tylko moŇľna wypińá kawńô, ale i przyjŇõńá na spotkanie ze znajomymi wraz z dzieckiem, kt√≥re w kawiarni bńôdzie miaŇāo zapewnione miejsce do bezpiecznej zabawy.
Jak zaczńÖńá?
ZakŇāadajńÖc kawiarnińô trzeba znaleŇļńá odpowiedni lokal do tego celu. Mniejsze koszty poniesiemy, jeŇõli wynajmiemy lokal, w kt√≥rym juŇľ wczeŇõniej byŇāńÖ prowadzona jakakolwiek dziaŇāalnoŇõńá gastronomiczna, poniewaŇľ bńôdzie speŇāniaŇā on rygorystyczne warunki stawiane przez SANEPID dla firm serwujńÖcych klientom posiŇāki. Lokal moŇľna wynajńÖńá wraz z wyposaŇľeniem, co r√≥wnieŇľ pozwoli na oszczńôdnoŇõci. W przeciwnym wypadku na remont, dostosowanie lokalu do potrzeb kawiarni i na jego wyposaŇľenie bńôdziemy musieli przeznaczyńá nawet kwotńô ponad 150 tys. zŇā.
Lokal kawiarni powinien mieńá co najmniej 50 mkw powierzchni i znajdowańá sińô w miejscu, w kt√≥rym istnieje duŇľy przepŇāyw ludzi – w galerii handlowej, w centrum miasta, w centrum biznesowym lub niedaleko atrakcji turystycznych. Na duŇľych dzielnicach w Warszawie, WrocŇāawiu, czy Krakowie, klubokawiarnia r√≥wnieŇľ bńôdzie miaŇāa racjńô bytu.
Najwińôksze koszty przy otwieraniu kawiarni pocińÖgnie za sobńÖ zakup profesjonalnego sprzńôtu gastronomicznego – kawiarki, zmywarki gastronomicznej, czy lad chŇāodniczych, w kt√≥rych bńôdziemy mogli przechowywańá desery i ciasta serwowane klientom. CiŇõnieniowy ekspres do kawy moŇľe kosztowańá nawet 30-40 tys. zŇā. MoŇľna zaoszczńôdzińá wybierajńÖc uŇľywany sprzńôt, kupiony z kawiarni, kt√≥ra zakoŇĄczyŇāa juŇľ swoje funkcjonowanie. Dobre urzńÖdzenia kupimy u naszych zachodnich sńÖsiad√≥w. Opr√≥cz kawiarki musimy kupińá czekoladziarkńô do produkcji gorńÖcej czekolady, czy maszynńô do bicia Ňõmietany. Przyda sińô wyciskarka do sok√≥w, mŇāynek do kawy i filtrowana woda. Koszt wszystkich takich sprzńôt√≥w to okoŇāo 30 tys. zŇā.
PomysŇā na biznes Strona z pomysŇāami na wŇāasny biznes