Home / Informacje / Spos√≥b na biznes – sklep internetowy
sklep internetowy

Spos√≥b na biznes – sklep internetowy

PrzestrzeŇĄ internetowa rozwija sińô w Polsce w dynamicznym tempie. PojawiajńÖ sińô nowe strony i sklepy internetowe. Jeszcze do niedawna przecińôtny polski konsument sceptycznie podchodziŇā do moŇľliwoŇõci dokonywania zakup√≥w przez internet. Obecnie jest jednak inaczej. Czy zatem zaŇāoŇľenie wŇāasnego sklepu internetowego bńôdzie dobrym sposobem na rozkrńôcenie biznesu?

Sytuacja w branŇľy

Raport eCommerce Poland 2013 sporzńÖdzony przez firmńô Dotcom River wskazuje, Ňľe polska sieńá handlu internetowego rozwija sińô w szybkim tempie. Raport prezentuje aktualne trendy rynkowe i sytuacjńô ekonomicznńÖ sklep√≥w internetowych w Polsce. JuŇľ od kilku lat m√≥wi sińô o rozkwicie rynku internetowego, kt√≥ry roŇõnie o okoŇāo 20-30 proc. rocznie. Obecnie jego wartoŇõńá szacowana jest na 26 mld zŇā. KaŇľdego dnia w Polsce powstaje od kilku do nawet kilkudziesińôciu sklep√≥w internetowych. Raport firmy Deloitte pt. ‚ÄěA wave of digital change. Trends and digital E-innowation 2013‚ÄĚ wskazuje, Ňľe w Polsce dziaŇāaŇāo w 2013 roku okoŇāo 15 tys. sklep√≥w internetowych.

Konkurencja w branŇľy jest duŇľa, ale wiedzńÖc, jak otworzyńá sklep i jak go prowadzińá w sieci internetowej, moŇľna odnieŇõńá sukces. Zdecydowana wińôkszoŇõńá nowo powstajńÖcych sklep√≥w www nie przetrwa jednego roku dziaŇāalnoŇõci. PrzyczynńÖ takiego stanu rzeczy jest to, Ňľe wŇāaŇõciciele e-sklep√≥w czńôsto traktujńÖ sw√≥j biznes jako peryferyjny. Nie zajmujńÖ sińô nim w taki spos√≥b, jak powinni, stńÖd teŇľ nie sńÖ w stanie przycińÖgnńÖńá do niego klient√≥w i wypozycjonowańá go w branŇľy swojej dziaŇāalnoŇõci.

Tymczasem, naleŇľy sobie uŇõwiadomińá juŇľ na etapie koncepcji biznesu internetowego, Ňľe sklep internetowy nie moŇľe byńá hobbystycznńÖ stronńÖ internetowńÖ. NaleŇľy sińô nim zajńÖńá kompleksowo i poŇõwińôcańá mu maksimum czasu. ProwadzńÖc go wyŇāńÖcznie po godzinach pracy etatowej najprawdopodobniej biznes szybko okaŇľe sińô nierentowny. Trzeba r√≥wnieŇľ naszykowańá sińô na to, Ňľe sklep www nie przyniesie zysk√≥w w kr√≥tkim czasie.

Od czego zaczńÖńá?

JeŇõli szukamy pomysŇāu na biznes i stwierdzimy, Ňľe chcielibyŇõmy prowadzińá sklep internetowy musimy wiedzieńá, w jakiej branŇľy bńôdzie on funkcjonowaŇā. Wtedy bńôdzie teŇľ moŇľna przeprowadzińá kompleksowńÖ analizńô rynku, skontrolowańá siŇāńô i zakres oddziaŇāywania konkurencji, zastanowińá sińô nas mocnymi i sŇāabymi stronami sklepu oraz szansami i zagroŇľeniami, jakie wystńôpujńÖ na rynku. Analiza SWOT (szans i zagroŇľeŇĄ, mocnych i sŇāabych stron) da odpowiedŇļ na pytanie, jakńÖ strategińô dziaŇāalnoŇõci przyjńÖńá, aby maksymalizowańá swoje szanse rynkowe i wzmacniańá mocne strony przedsińôbiorstwa.

Samo stwierdzenie, Ňľe bńôdziemy sprzedawańá w naszym e-sklepie rowery, kosmetyki czy sprzńôt RTV nie jest wystarczajńÖce dla uruchomienia dobrze prosperujńÖcego sklepu, z dobrymi perspektywami wzrostu.

Produkt oferowany w sklepie musi zainteresowańá potencjalnych konsument√≥w. Dobry asortyment, kt√≥rego jakoŇõńá bńôdzie adekwatna do ceny, bńôdzie najwińôkszym atutem nowo otwieranego e-sklepu. MoŇľemy sprzedawańá nawet dokŇāadnie ten sam produkt, co konkurenci w branŇľy, ale jeŇõli bńôdziemy w stanie zaproponowańá lepszńÖ cenńô, dobrze go opiszemy i w atrakcyjny spos√≥b zaprezentujemy, moŇľemy zyskańá klient√≥w. ZaletńÖ sklepu moŇľe byńá tania lub bezpŇāatna wysyŇāka. Klientom zaleŇľy r√≥wnieŇľ i na tym, aby zam√≥wione produkty otrzymańá w jak najkr√≥tszym czasie. InformujńÖc nabywc√≥w o kaŇľdym etapie przygotowania wysyŇāki – przyjńôciu zam√≥wienia, zapakowaniu paczki, nadaniu paczki itp., zdobywamy ich lojalnoŇõńá i zainteresowanie. Im lepszńÖ jakoŇõńá obsŇāugi klienta bńôdziemy mogli zaoferowańá, tym szybciej zdobńôdziemy staŇāych nabywc√≥w. Kontakt z potencjalnym klientem powinien byńá szybki i rzeczowy, budzńÖcy zaufanie. Musimy dostarczańá klientom odpowiedzi na wszelkie pytania, w spos√≥b zrozumiaŇāy i transparentny. Nie naleŇľy przy tym zapominańá o obsŇāudze posprzedaŇľowej klienta – serwisie i gwarancji.

Oprogramowanie sklepu i rejestracja dziaŇāalnoŇõci

Sklep internetowy powinien mieńá atrakcyjnńÖ, ale w miarńô prostńÖ grafikńô, kt√≥rej gŇā√≥wnńÖ osińÖ bńôdńÖ czytelne karty produkt√≥w. Musi byńá wyposaŇľony w intuicyjnńÖ nawigacjńô, wyszukiwarkńô oraz prosty i funkcjonalny formularz kontaktowy lub chat w czasie rzeczywistym z konsultantem sprzedaŇľy. Oprogramowanie sklepu internetowego warto zlecińá profesjonalnej agencji, takŇľe i wtedy, gdy kupujemy gotowy system sklepowy lub korzystamy z oprogramowania open source, kt√≥re jednak i tak musi zostańá dostosowane do wymagaŇĄ poszczeg√≥lnych handlowc√≥w.

PosiadajńÖc silnik sklepu internetowego i jego grafikńô, moŇľna przystńÖpińá do pozyskiwania dostawc√≥w produkt√≥w, jakie bńôdńÖ sprzedawane w sklepie. Warto nawińÖzańá wsp√≥Ňāpracńô w hurtowniami lub bezpoŇõrednio z producentami, co pozwala na pozyskanie dobrej ceny na produkty. NaleŇľy je wprowadzińá do sklepu, przyporzńÖdkowujńÖc odpowiednim kategoriom i tworzńÖc unikalne opisy, kt√≥re w przyszŇāoŇõci pomogńÖ w pozycjonowaniu sklepu pod odpowiednie frazy kluczowe.

NaleŇľy teŇľ zawrzeńá umowy z kurierami, kt√≥rzy bńôdńÖ dostarczańá nasze przesyŇāki do klient√≥w. KwestińÖ formalnńÖ jest zarejestrowanie dziaŇāalnoŇõci gospodarczej w Centralnej Ewidencji Informacji o DziaŇāalnoŇõci Gospodarczej.

Pozycjonowanie i promocja sklepu

Zaplanowanie strategii marketingowej dla e-sklepu pomaga w jego efektywnej promocji. W pierwszej kolejnoŇõci naleŇľy zadbańá o wypozycjonowanie witryny pod okreŇõlone sŇāowa kluczowe w wyszukiwarce. Nie powinny one byńá zbyt og√≥lne, np. perfumy, telewizory, czy ubranka dla dzieci, poniewaŇľ trudno je wypromowańá i uzyskańá poŇľńÖdane rezultaty w kr√≥tkim czasie. Lepiej w pierwszej kolejnoŇõci wypozycjonowańá frazy bardziej szczeg√≥Ňāowe lub lokalne, jeŇõli chcemy prowadzińá dziaŇāalnoŇõńá r√≥wnieŇľ w postaci tradycyjnej sprzedaŇľy.

Koszty marketingu powinny stanowińá integralny element koszt√≥w caŇāego przedsińôwzińôcia biznesowego. JeŇõli za pomocńÖ dziaŇāaŇĄ marketingowych, gŇā√≥wnie w internecie, nie bńôdziemy w stanie przycińÖgnńÖńá do siebie klient√≥w, okaŇľńÖ sińô one bezskuteczne i sklep upadnie.

(Informacje uzyskane dzińôki wsp√≥Ňāpracy z portalem Marketinginternetowy.pl)

Koszty zaŇāoŇľenia sklepu internetowego

SzacujńÖc budŇľet niezbńôdny do otwarcia i prowadzenia e-sklepu naleŇľy brańá pod uwagńô takie kwestie jak:

  • OpŇāata rejestracyjna – dla podatnik√≥w rejestrujńÖcych sińô jako pŇāatnicy podatku VAT, skŇāadajńÖc formularz rejestracyjny VAT-R – opŇāata skarbowa 170 zŇā,
  • Koszty zakupu licencji sklepu internetowego lub dostosowania oprogramowania open source oraz koszt zakupu grafiki do sklepu – koszt od 1500 zŇā wzwyŇľ,
  • Koszty zakupu asortymentu do sklepu – w zaleŇľnoŇõci od typu sprzedawanych produkt√≥w – od kilku do kilkudziesińôciu tysińôcy zŇāotych na poczńÖtek,
  • Koszty zwińÖzane z wynajńôciem lokalu na potrzeby prowadzenia dziaŇāalnoŇõci – moŇľna je ograniczyńá zakŇāadajńÖc dziaŇāalnoŇõńá w miejscu swojego zamieszkania, w przeciwnym wypadku zapŇāacimy od 1000 zŇā za wynajem odpowiedniego lokalu,
  • Koszty zwińÖzane z zakupem komputer√≥w, oprogramowania i sprzńôt√≥w peryferyjnych do biura – okoŇāo 5000 zŇā,
  • Koszty zwińÖzane z obsŇāugńÖ ksińôgowńÖ – warto skorzystańá z ksińôgowoŇõci online, koszt okoŇāo 300 zŇā miesińôcznie,
  • Koszty marketingowe – okoŇāo 500 zŇā miesińôcznie.

Polecamy takŇľe:¬†http://www.sage.com.pl/

Spos√≥b na biznes – sklep internetowy
OceŇĄ artykuŇā:
7 gŇāos√≥w, Ňõrednia: 9.86 (wynik: 96%)
ÔĽŅ

Skomentuj

Tw√≥j adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane miejsca zaznaczone sńÖ gwiazdkńÖ *

*

MoŇľesz uŇľyńá nastńôpujńÖcych tag√≥w oraz atrybut√≥w HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

ÔĽŅ