Własny biznes pozwala na uniezależnienie się od koniunktury panującej na polskim rynku pracy, ale jednocześnie wiąże się z koniecznością poniesienia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jedną z branż, w której stosunkowo łatwo rozpocząć działalność, jest branża gastronomiczna.
Prowadzenie restauracji wymaga wiedzy i doświadczenia, a także zatrudnienia doskonałych kucharzy, ale już z założeniem kawiarni jest o wiele mniej problemów. Jak otworzyć własną kawiarnię, jakich nakładów wymaga taka inwestycja i jakie formalności konieczne są do dopełnienia w takim przypadku?
Jak trafić w gusta kapryśnych klientów?
Stworzenie dobrze prosperującej kawiarni, będącej modnym lokalem w mieście, to sztuka. Trzeba trafić w gusta wymagających klientów, którzy niestety wykazują się małą lojalnością w stosunku do marki. Nie jest powiedziane, że kawiarnia zlokalizowana poza ścisłym centrum miasta nie będzie miała szansy na sukces. Wystarczy oryginalny pomysł na ofertę kawiarni, aby przyciągnąć do niej klientów.
Można otworzyć kawiarnię dla pracowników zdalnych, z dostępem do sieci internet dzięki WiFi, albo też kawiarnię muzyczną z występami na żywo. Ważne jest, aby zapewnić klientom szeroką gamę kaw i herbat oraz napojów kawowych. Wszystko musi być świeże i dobrej jakości. Jeśli kawiarnia poda ciastko czy owoce, których jakość odbiega od wcześniej przyjętych standardów, będzie mogła wkrótce pożegnać się z działalnością. Dużą popularnością wśród młodych ludzi w dużych aglomeracjach miejskich, m.in. w Warszawie, cieszą się tzw. klubokawiarnie. Można w nich nie tylko wypić kawę, porozmawiać z przyjaciółmi, czy popracować, ale też usłyszeć muzykę na żywo, zobaczyć ciekawe wystawy czy wziąć udział w wydarzeniach teatralnych i debatach polityczno-społecznych.
Ciekawym pomysłem może być kawiarnia dla młodych rodziców, w której nie tylko można wypić kawę, ale i przyjść na spotkanie ze znajomymi wraz z dzieckiem, które w kawiarni będzie miało zapewnione miejsce do bezpiecznej zabawy.
Jak zacząć?
Zakładając kawiarnię trzeba znaleźć odpowiedni lokal do tego celu. Mniejsze koszty poniesiemy, jeśli wynajmiemy lokal, w którym już wcześniej byłą prowadzona jakakolwiek działalność gastronomiczna, ponieważ będzie spełniał on rygorystyczne warunki stawiane przez SANEPID dla firm serwujących klientom posiłki. Lokal można wynająć wraz z wyposażeniem, co również pozwoli na oszczędności. W przeciwnym wypadku na remont, dostosowanie lokalu do potrzeb kawiarni i na jego wyposażenie będziemy musieli przeznaczyć nawet kwotę ponad 150 tys. zł.
Lokal kawiarni powinien mieć co najmniej 50 mkw powierzchni i znajdować się w miejscu, w którym istnieje duży przepływ ludzi – w galerii handlowej, w centrum miasta, w centrum biznesowym lub niedaleko atrakcji turystycznych. Na dużych dzielnicach w Warszawie, Wrocławiu, czy Krakowie, klubokawiarnia również będzie miała rację bytu.
Największe koszty przy otwieraniu kawiarni pociągnie za sobą zakup profesjonalnego sprzętu gastronomicznego – kawiarki, zmywarki gastronomicznej, czy lad chłodniczych, w których będziemy mogli przechowywać desery i ciasta serwowane klientom. Ciśnieniowy ekspres do kawy może kosztować nawet 30-40 tys. zł. Można zaoszczędzić wybierając używany sprzęt, kupiony z kawiarni, która zakończyła już swoje funkcjonowanie. Dobre urządzenia kupimy u naszych zachodnich sąsiadów. Oprócz kawiarki musimy kupić czekoladziarkę do produkcji gorącej czekolady, czy maszynę do bicia śmietany. Przyda się wyciskarka do soków, młynek do kawy i filtrowana woda. Koszt wszystkich takich sprzętów to około 30 tys. zł.
Pomysł na biznes Strona z pomysłami na własny biznes