W dobie telefonów komórkowych, tradycyjne linie telefoniczne przestały być niezbędne, jednak wciąż są powszechnie używane ze względu na nasze przyzwyczajenia i dlatego, że po prostu są już zainstalowane i działają.
Telefony stacjonarne mają wiele zalet, szczególnie w przypadku firm, które opierają na nich swoje call center i obsługę klienta oraz komunikację wewnętrzną. Dodatkowo, telefony podłączone do linii naziemnej nie rozładowują się i nie da się ich zgubić ani ukraść, co czasami zdarza się komórkom. Dlatego też większość polskich przedsiębiorstw korzysta z tej metody komunikacji ze światem zewnętrznym, płacąc za to regularnie dosyć wysokie rachunki.
Nie zapominajmy jednak, że XXI wiek to czas przełomów technologicznych, w którym stare, nieefektywne technologie odchodzą w zapomnienie i są zastępowane przez nowsze i tańsze narzędzia. Od czasu pojawienia się Internetu, rewolucja komunikacyjna ruszyła pełną parą, powoli wypierając tradycyjną pocztę (zastępowaną przez e-mail), prasę (oferując w zamian uaktualniane na bieżąco serwisy informacyjne) oraz przejmując dużą część rynku sprzedaży detalicznej (czy ktoś jeszcze pamięta świat bez zakupów online?). Czy to samo stanie się ze starymi, poczciwymi telefonami stacjonarnymi, które najpierw boleśnie odczuły pojawienie się komórek a teraz są ponownie zagrożone przez wszechobecną sieć?
Wydaje się, że zmiany są wprost nieuniknione. Już od kilku lat dostępna jest bowiem technologia VoIP, która łączy w sobie wszystkie zalety telefonu stacjonarnego wraz z radykalnym obniżeniem kosztów użytkowania. VoIP (Voice over Internet Protocol) to technika przesyłania mowy przy użyciu łączy internetowych, w ten sam sposób w jaki przesyłane są w sieci inne dane. Aby korzystać z telefonu tego typu, niepotrzebna jest sieć telefoniczna – wystarczy połączenie z Internetem oraz specjalny aparat. Prowadzone za jego pomocą rozmowy są znacznie tańsze a w ramach jednego operatora często zupełnie bezpłatne. Do korzystania z tego typu komunikacji nie jest nawet potrzebny komputer, co znacznie ułatwia sprawę. Na polskim rynku działa obecnie kilka firm, jak Inotel VoIP, które zajmują się instalacją i konfiguracją telefonii internetowej. Dlatego następnym razem, kiedy będziesz płacić rachunek za swój telefon stacjonarny, pomyśl – może czas dać mu zginąć w otchłani historii i zacząć korzystać z nowszej i tańszej technologii?
Pomysł na biznes Strona z pomysłami na własny biznes